Langsung ke konten utama

Kajian Tentang Falsafah Sunda-Ajip Rosidi: Gambaran nu pungsat bahan? Kumaha memenerna? ( I)

ku Eddy Nugraha *)

Kuring nampi wartos ti Mang J (Kisunda-februariI 2009) ngeunaan ayana essay Pa Ajip Rosidi (AR) dina hal falsafah sunda (Di upload kana web personal Ajip Rosidi 2008), nya pirajeunan noongan eta seratan. Essay AR museur kana hasil penelitian 3 tim di taun 87-89an, jeung nganggap hasil hasil kajian eta 3 tim cukup 'ngawakilan' alam pikiran urang sunda. Sanajan kitu, beda waktu nu geus 20 taunan ieu jeung waktu eta essay dipublikasikeun (2006) tangtu ngajadikeun kahemeng naha masih keneh 'up to date' dipilih ngagambarkeun falsafah atawa “pandangan hidup orang Sunda" harita (2006) jeung ayeuna (2009) ???? Dumeh saur ARna ku anjeun bangsa sundana di era global ieu ngalaman robahan nu sakitu dinamisna "orang Sunda, sebagai bangsa Indonesia, sedang mengalami perubahan sosial yang luar biasa" (ieu pairan ge tangtu bisa pisan geus teu nyambung jeung eta essay sabab geus aya selang waktu 3 taunan).oge, sumber data tim nu dumasar kana hasil interview ti sajumlah sampel nu dasar pandangan hirupna geus robah/teu asli sunda waktu jiwana masih merdeka (karajaan sunda) sabab cenah geus kapangaruhan ku penjajahan boh mataram boh walanda. Sigana judul seratan AR leuwih pantes jeung enya ngagambarkeun eusi tulisan lamun saukur jadi "Kajian Tentang Falsafah Sunda taun 80an". Lain "Kajian Tentang Falsafah Sunda".Komo deui, bukti-bukti tulisan nu dianggap ku AR ngagambarkeun falsafah urang sunda nyaeta (seratan) H. Hasan Mustapa (HHM) ku tim peneliti the ngan dititenan hiji 'judul' mungkul - nyatana "Bab Adat Urang Priangan jeung urang Sunda Lian ti Éta "yang merupakan deskripsi etnografis, dan tidak satu pun karyanya yang merupakan hasil pemikiran baik yang berbentuk prosa maupun yang berbentuk puisi dijadikan sumber".IILamun kuring teu salah ngilo AR ngadugikeun yen dumasar kana harti nu dijadikeun acuan eta essay yen falsafah teh "berpikir secara kritis dan rasional, secara kurang lebih sistimatis mengenai keadaan umum dunia (metafisik atau teori tentang eksistensi), pembenaran atas kepercayaan (epistemologi atau teori tentang ilmu pengetahuan) serta cara hidup sehari-hari (etika atau teori nilai)", AR mandang yen ngan seratan H.Hasan Mustapa mungkul nu nunjukkeun sikap kritis atawa berfalsafah "Satu-satunya kekecualian mungkin hanyalah H. Hasan Mustapa (1852-1930) yang banyak menuliskan renungan dan pendapatnya yang kritis, terutama dalam bentuk puisi, walaupun banyak juga yang berbentuk prosa". Sedengkeun kana kalolobaan pamanggih lisan atawa tulisan ngeunaan falsafah sunda nu lain AR nganggap "pikiran-pikiran orang itu sendiri yang sering tidak rasional, tidak sistimatis dan tidak jelas metodologinya. Biasanya merupakan campuran mitos, mistik dan kirata basasaja. Ngawur!". AR oge ngadugikeun yen sanajan tradisi lisan ngarupakeun cara "menurunkan pemikiran nenek moyang kepada anak cucunya melalui berbagai cara. Niscaya orang Sunda terutama mempergunakan cara lisan dalam menyampaikan kearifan hidupnya, karena tradisi tulisan belum melembaga dalam masarakat" tapi saur anjeuna (AR) eta hal ayeuna geus " tidak berfungsi lagi".Ngan, lamun urang nuturkeun seratan HHM saperti nu rek ditepikeun dihandap ieu anggapan AR yen 'transfer' informasi ti generasi ka generasi di sunda ngaliwatan tradisi lisan nu 'tidak berfungsi lagi' teh teu bener teuing lamun henteu disebut salah. Malah masih terus aya jeung lamun sacara 'open minded' ditilik bisa jadi salah sahiji cara pakeun muka lalangse 'pareumeun obor'na ngeunaan falsafah sunda, sanajan teknik na teh masih teu dianggap 'enya' ku kaum akademis nu sok resep nulis. Kieu geura:1.Nurutkeun HHM tradisi lisan nepi kaayeuna aya (paling henteu di jaman HHM nyerat) bari jeung HHM gaduh kapercantenan 'optimisme' yen eta tradisi lisan dina nganepikeun 'kasundaan' the moal surud sanajan ngarahkeunana (tekad - tina basa arab itikad) na robah-robah. 'kasundaan' ieu nurutkeun HHM teh mangrupa pasulukan Siliwangi – catetan: siliwangi nu dimaksud ku HHM mah nya Bapana Sang Manarah-Ciung Wanara (Pangkur- pangkurang-kurangna rasa (no 5-14).2. Pola transfer informasi ti generasi ka generasi ku karuhun sunda baheula numutkeun HHM mah ngaliwatan proses sinelir. Jeung 'agent' penerus informasina ngarupakeun urang sunda baheula di jaman karuhun. Nu masih bisa jeung terus 'daek' nganepikeun informasina/masih bisa 'komunikasi' ka tiap generasi. (Pangkur- pangkurang-kurangna rasa (no 2).Moal kurang panglantungan, panyabaan rasaning ati nu yakin, meungpeung usum pasaliru, lantaraning kacaangan, peupeuriheun BATUR DI JAMAN KARUHUN, TACAN RUNTAG SESELIRAN, nu hening di alam yakin.Ari sinelir ieu mangrupakeun proses 'resonansi 2 frekuensi' nepikeun ka bisa jadi 'bijil/ngawujud' sacara verbal/visual nu kaharti ku 'pendengarna'/'pemirsa'na. Sedengkeun seseliran ngandung harti sering/lain sakali migawe sinelirna. Jadi tangtu kajadian sinelir bisa nepi ka jaman ayeuna tur ka hareupna (?).Sanajan kitu HHM masihan parameter yen nu bisa kitu the saukur batur di jaman karuhun nu hening di alam yakin (bisa siliwangi, bisa siliwangi mah teu bisaeun, bisa oge nu lain ngan jelas moal kabeh batur di jaman karuhun bisa sinelir da ngan husus nu geus hening di alam yakin tea). Parameter batur di jaman karuhun nu bisa sinelir ngan nu geus hening di alam yakin teh jadi cecekelan pakeun ngabedakeun jeung kajadian-kajadian nyurup, nitis, ngaraga sukma, hadiran jrrd istilah nu beda jeung kajadian sinelir nu nepikeun ka ayeuna rame pagaliwota di masarakat sunda nu jadi 'hijab' atawa nyakompet daun keun jeung sinelir (insya allah rek ditepikeun dina bahasan husus pakeun jadi sawala). Nepikeun ka HHM dina seratan 'Qurbah' enya-enya ngalepatkeun ka jalma nu ngandelkeun ka nu gaib-gaib kayaning jin jrrd sabab nukitu mah saur HHM teu bener ngan saukur jiga “ bijilna ieu carita ti jalma anu dipercaya JIGA jalma SESELIRAN”. Singgetna kanggo HHM Jalmaseliran batur baheula yes!, nu jiga mah (nyurup, nitis, dll) No!Dumasar kana pada diluhur, gening HHM nu critical jeung dianggap (paling henteu ku AR) ngawakilan falsafah sunda percaya jeung manggihan/kabuktikeun ku anjeuna ayana jalma baheula nu bisa nganepikeun falsafah hirup sunda make cara husus sunda nyatana sinelir. Basa peuperiheun nu dianggo ku HHM dina pada diluhur nunjukeun 'karumaosan' anjeuna yen anjeuna mah teu tiasa (atawa moal milih sinelir kawas (jalma-jalma tertentu di jaman karuhun) matakna ngadamel tulisan. Sabab saurna lamun geus ngababatang anjeuna mah "moal bisa diajak ngomong".Manggihan 'key informant' jalma baheula nu geus hening di alam yakin ieu perlu disosialisasikeun deui lamun -pamendak AR ieu diturut ku urang sunda – ameh ngajentrekeun falsafah sunda the bisa ngawujud teu heureut jeung teu pungsat bahan.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

KONSEP MASAGI

"Masagi" Ku Mang Jamal Alam dunya nu éndah ieu dicipta ku Pangeran. Kusabab diciptana ku Pangéran, tangtu rupa atawa wanguna hadé jeung sampurna. Kasampurnaan alam ieu sok dipaké pikeun siloka kaasup dina babasan jeung paribasa. Karancagéan kolot baheula enggoning ngarumuskeun jurus pikeun nyanghareupan hirup jeung kahirupan, salah sahijina dina wangun babasan jeung paribasa, sawaréh dijieun ku cara siloka nu nginjeum ti kaayaan alam éta. Model atawa rupa suhunan imah vernakular di Tatar Sunda make conto alam, boh manuk boh mangrupa sato. Diantarana ranggon –ti manuk ranggon; julang ngapak, badak heuay, tagog atawa jogo anjing, jeung galudra ngupuk. Cara niru ka alam oge aya dina ngagambarkeun kageulisan hiji wanoja, ditataan maké rupa nu aya di alam bari ditambahan sangkan jentre: angkeut endog sapotong, ramo pucuk eurihan, lambéy jeruk sapasi, halis ngejelér paéh, cangkéng lenggik nanding papanting, taar teja mentrangan, damis kuwung-kuwungan, bitis héjo carula
KUJANG MENURUTBERITA PANTUN BOGOR[1] Oleh: Anis Djatisunda Purwaka Berbicara tentang kujang, identik dengan berbicara Sunda Pajajaran masa silam. Sebab, alat ini berupa salah sastu aspek identitas eksistensi budaya Sunda kala itu. Namun, dari telusuran kisah keberadaannya tadi, sampai sekarang belum ditemukan sumber sejarah yang mampu memberitakan secara jelas dan rinci. Malah bisa dikatakan tidak adanya sumber berita sejarah yang akurat.Satu-satunya sumber berita yang dapat dijadikan pegangan (sementara) yaitu lakon-lakon pantun. Sebab dalam lakon-lakon pantun itulah kujang banyak disebut-sebut. Di antara kisah-kisah pantun yang terhitung masih lengkap memberitakan kujang, yaitu pantun (khas) Bogor sumber Gunung Kendeng sebaran Aki Uyut Baju Rambeng. Pantun Bogor ini sampai akhir abad ke-19 hanya dikenal oleh warga masyarakat Bogor marginal (pinggiran), yaitu masyarakat pedesaan. Mulai dikenalnya oleh kalangan intelektual, setelahnya tahun 1906 C.M. Pleyte (seorang Belanda yang be

Kapan tepatnya Belanda mulai menjajah Indonesia?

Melalui sejumlah fakta dan analisis sejarah, Nina Herlina L. sejarawan dari Universitas Padjajaran Bandung menjelaskan ketidakbenaran sejarah tentang penjajahan Belanda di Indonesia. Ucapan Bung Karno “Indonesia dijajah selama 350 tahun” menurutnya hanya dimaksudkan untuk membangkitkan semangat patriotisme di masa perang kemerdekaan. Lalu kapan tepatnya Belanda mulai menjajah? Oleh Nina Herlina L**. “WIJ sluiten nu.Vaarwel, tot betere tijden. Leve de Koningin!” (Kami akhiri sekarang. Selamat berpisah sampai waktu yang lebih baik. Hidup Sang Ratu!). Demikian NIROM (Nederlandsch Indische Radio Omroep Maatschappij/Maskapai Radio Siaran Hindia Belanda) mengakhiri siarannya pada tanggal 8 Maret 1942. Enam puluh enam tahun yang lalu, tepatnya 8 Maret 1942, penjajahan Belanda di Indonesia berakhir sudah. Rupanya “waktu yang lebih baik” dalam siaran terakhir NIROM itu tidak pernah ada karena sejak 8 Maret 1942 Indonesia diduduki Pemerintahan Militer Jepang hingga tahun 1945. Indonesia menjadi